KATEGORIE

Międzynarodowe ubezpieczenia transportowe

Autor: Romuald Holly
Czas i miejsce publikacji: [w:] J. Monkiewicz (red), Podstawy Ubezpieczeń tom II, Poltext, Warszawa 2001, rozdział X, s.387-412



 



1. Zakres przedmiotowy ubezpieczeń transportowych

  • Towar jako przedmiot ubezpieczenia.
  • Typologia towarów oraz sposobów ich przemieszczania (palące się vs. niepalne...)
  • Ryzyka związane z transportem towarów:
    • ryzyka i ubezpieczenia cargo,
    • ryzyka i ubezpieczenia komplementarne:
      • casco środków transportu:
        • lądowych,
        • morskich,
        • lotniczych,
        • innych (np. elektroniczny transfer programu komputerowego jako towaru drogą satelitarną).
      • OC
        • środków transportu,
        • za szkody spowodowane przez towar,
        • za wady produktu,
        • przewoźnika.
      • finansowe (NC-P, KK, B-I, ...)
      • chorobowe
      • NNW i KLz oraz OC załóg środków transportu
      • polityczne,
      • operacyjno - techniczne,
      • Inne ryzyka i ubezpieczenia specyficznych grup towarów.

2.   Instytucje, przedsiębiorstwa i organizacje krajowego (lokalnego) i międzynarodowego (globalnego) rynku ubezpieczeń - ich rola w obsłudze ubezpieczeń transportowych, wewnętrzna struktura, zasady funkcjonowania i wzajemne relacje.

  • ubezpieczyciele - towarzystwa komercyjne
  • syndykaty Lloyd's
  • kluby armatorskie P&I
  • The Institute of London Underwrites (ILU)
  • Międzynarodowe Stowarzyszenie Ubezpieczycieli Transportowych - IUMI
  • firmy brokerskie
  • firmy multiagencyjne
  • firmy maklerów morskich
  • firmy dyspaszerskie
  • firmy spedycyjne
  • firmy doradcze, eksperckie i konsultingowe (na przykładzie IMB)
  • sieci agentów i komisarzy awaryjnych (Korporacji Lloyd'a, ILU, D-ŐTVV)
  • międzynarodowy system weryfikacji orzeczeń komisarzy awaryjnych (Salvage Association) - sądy arbitrażowe.

3.  Kształtowanie się powszechnych międzynarodowych zasad, standardów, procedur i dokumentów ubezpieczeniowych.

  1. Standard anglosaski - cechy charakterystyczne.
  2. Próby modyfikowania standardu anglosaskiego i/lub wprowadzania innych standardów: francuskiego, niemieckiego, holenderskiego (np. klauzule hamburskie, brukselskie i in.).
  3. Polisa lloydowska
  • S.G. Lloyds Form (1749 - 1779), jako wynik specyficznego podejścia i filozofii ubezpieczeń.
  • Konstrukcja polisy llydowskiej (podstawowe klauzule):
  • Recital Clause,
  • Perils Clause,
  • Sue and Labour Clause
  • Memorandum
  • Wpływ klauzul polisy Lloydowskiej na kształtowanie się powszechnej praktyki ubezpieczeniowej.

4.  Komplementarne reguły, warunki i standardy ubezpieczeń transportowych

  1. Institute Cargo Clauses.
  2. Institute Classification Clauses.
  3. Reguły Yorku i Antwerpii.
  4. Reguły haskie i Visy.
  5. Reguły hamburskie.
  6. Formuły "Incoterms"
  7. Konwencje TIR, ATA, O Wspólmej Procedurze Tranzytowej i in.

5.  Instytutowe (ILU) klauzule ładunkowe - klauzule branżowe. Zasady dołączania i wyłączania poszczególnych ryzyk. Ustalanie zasad i zakresu pokrycia.
6.  Rodzaje umów i dokumenty ubezpieczeń transportowych

1. Umowa ubezpieczeniowa - status formalny, zasady konstruowania / redagowania.

2. Rodzaje umów ubezpieczenia:

     

  • generalna
  • jednostkowa
  • "na czas"
  • "na podróż"

1. Slip brokerski

2. Wielostronna umowa asekuracyjna

3. Umowa koasekuracyjna

  1. Formularz pytań do wniosku.
  2. Wniosek ubezpieczeniowy.
  3. Nota pokrycia.
  4. Polisa.
  5. Certyfikat.
  6. Bordoreaux.
  7. Dokumenty komplementarne: listy przewozowe, listy/wykazy/spisy ilościowe, konosamenty, zabezpieczenia i gwarancje, dowody cesji, noty bukingowe, protokóły sztauerskie, kwity sternika, "No Separation Agreement/Receipt", CMR, CIM, deklaracje ładunków niebezpiecznych i. in.

7.  Dokumenty i procedury likwidacji szkód w ubezpieczeniach transportowych.

  1. Formularz zgłoszenia szkody
  2. Oświadczenia: poszkodowanego i sprawcy
  3. Oświadczenia świadków
  4. Protokół szkody
  5. Dokumentacja wysokości szkody (fotografie, kosztorysy, opinie, rachunki, faktury itp.)
  6. Operat szkody (wyliczanie wartości szkody/straty)
  7. Zatwierdzenie wypłaty odszkodowania
  8. Dokumenty komplementarne
  • Avarage Bond,
  • "No cure - no pay",
  • protokół komisarza awaryjnego,
  • protokół komisarza Salvage Association,
  • Svrvey Report,
  • Small Claim Information Form
  • Indemnity For Missing Document(S)

1.  Procedura postępowania z :

  • ubezpieczonym / klientem,
  • ubezpieczycielem / zakładem ubezpieczeń / reasekuratorem,
  • agentem,
  • brokerem,
  • rzeczoznawcą,
  • dyspaszerem,
  • organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości,
  • komisarzem awaryjnym,
  • przed sądem arbitrażowym.

2. Ustalanie pierwotnych i wtórnych przyczyn szkód/strat a zakres pokrycia wynikający z umowy ubezpieczenia i odpowiedzialność ubezpieczyciela oraz jego reasekuratorów.
3. Rozliczanie szkód - wyliczanie należności.
4. Windykacja należności od strony trzeciej.
5. Regresowanie należności

 

Kontakt

Krajowy Instytut Ubezpieczeń
- Insurance Institute in Poland
ul. Ksawerów 30 lok. 92
02-652 Warszawa
Tel.: +48 022 628 99 30
Fax: +48 022 628 99 31
e-mail:
wyślij wiadomość

więcej...

 


 

Wszelkie prawa zastrzeżone Krajowy Instytut Ubezpieczeń
realizacja: aktiz